Три червоні лінії для нових управлінців в охороні здоров`я
У цивілізованих країнах люди не знають імені міністра охорони здоров’я. Ми ж стежимо за цим призначенням кожного разу із завмиранням серця.
З міністром, яка щойно залишила свою каденцію, нам пощастило. Хоча вона була 22-им номером у списку тих, хто очолював профільне міністерство, але 1-а, хто почав ламати систему і запустила реформу. Тому щодо неї така поляризація думок, бо неможливо творити зміни і подобатися всім. Багато хто розуміє ці зміни вже зараз, інші оцінять лише з плином часу.
Якою очільницею МОЗу стане новопризначена Зоряна Скалецька?
Для великої когорти пацієнтських організацій, які опікуються тяжко хворими пацієнтами, інтереси яких власне і представляє наш фонд "Пацієнти України", критично важливі червоні лінії, які ми хочемо зазначити на самому початку, і перетин яких для нас є неприйнятним.
Ми дуже сподіваємося, що ці червоні лінії – однаково червоні і для нового керівництва МОЗу, і для Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування.
Перша лінія – це команда заступників.
У них не повинно бути корупційного шлейфу і конфлікту інтересів.
Як показує багаторічний досвід взаємодії з МОЗом, міністр – це фігура політична (хоча не забуваймо, що риба гниє з голови), а величезну частину роботи і відповідальності покладено на заступників.
І саме на рівні заступників часто організовувались корупційні оборудки, які толерували міністри.
З інформації в медіа, ми вже бачимо, що на керівні посади в МОЗ розглядаються довірені люди Петра Багрія, це одіозний представник фармбізнесу, який збагачувався за бюджетний кошт на корупційних схемах закупівлі ліків.
Великою відповідальністю є утримати МОЗ вільним від корупції і це абсолютно в руках того, хто сидить в кріслі міністра.
Друга лінія – це продовження генерального курсу реформи, яку розпочала попередня команда.
Запит і очікування суспільства величезні! На реформу вторинки і третинки очікує вся країна і це не лише користувачі послуг і пацієнти, а і лікарі.
Що потрібно зробити для ефективного запуску проекту? Внести зміни в законодавство, які дозволять пацієнту обрати лікаря і отримати безкоштовний пакет послуг не лише на первинці, а й у вузьких спеціалістів та стаціонарах.
Ця лінія критична. Реформу не можна відтягувати, переносити, перераховувати, її треба взяти і втілити.
Бо щойно в іншому напрямку почнеться рух – все загальмується, ми потонемо в експертних суперечках, робочих групах, втратимо час і саму реформу. Тут важливо підхопити і не збавити темпу. Інституції, професіонали готові її втілювати.
Третя лінія – прозорі та ефективні централізовані закупівлі ліків, вакцин і медичних виробів.
Це лінія – найболючіша для пацієнтів, бо від відхилення від неї залежатиме життя людей.
Це сфера, яка наразі звільнена від корупції від слова зовсім. Закупівлі препаратів через міжнародні організації – це інноваційний механізм для нашої країни, який знищив численні корупційні схеми, на яких відмивалися мільйони бюджетних грошей.
Маємо залізний доведений аргумент – цей інструмент зекономив до 40% коштів державного бюджету і дав можливість закуповувати більше ліків! А це значить більше врятованих життів.
Для прикладу факт, у 2017 році Україна вперше зафіксувала зниження рівня смертності від гострого інфаркту міокарда у лікарнях завдяки наявності коронарних стентів.
Досвід України щодо міжнародних закупівель переймають інші країни (Азербайджан, Боснія і Герцеговина, Казахстан, Молдова, Туркменістан та Узбекистан).
Порівняймо із часами Раїси Василівни Богатирьової, на яку відкрито кримінальну справу за розкрадання коштів на закупівлях!
У минулому році розпочала свою роботу національна агенція ДП "Медичні закупівлі України", яку на законодавчому рівні потрібно наділити такими ж функціями, які мають спеціалізовані організації, щоб вона могла показувати такі ж ефективні результати.
Закупівлі через міжнародні організації мають бути збережені як паралельна з національною агенцією можливість для закупівлі.
Адже є такі позиції ліків і вакцин, які вдавалося закупити лише міжнародним організаціям, завдяки їх репутації серед виробників і міжнародних постачальників.
Для майже 2х мільйонів пацієнтів, які потребують ліків від держави – це 100% гарантія захисту від корупції у закупівлях ліків.
Пацієнтська спільнота відкрита для діалогу і ми готові сісти за стіл переговорів, спільно вдосконалювати і покращувати механізми, які лежать в основі трансформації системи охорони здоров’я.
Але ось ці червоні лінії – це орієнтири для новообраних керівників сфери охорони здоров’я, які ми будемо відстоювати
Інна Іваненко, виконавчий директор БФ "Пацієнти України", спеціально для УП.Життя