Прем'єри тижня: свобода волі та свобода вибору
Коли спис уже не стоїть
Нова стрічка Рідлі Скотта "Робін Гуд" 12 травня відкрила Каннський фестиваль, чим одразу викликала нарікання у рафінованої синефільської публіки. Мовляв, картини такого штибу не відповідають високим стандартам фестивалю.
І справді, "Робіна Гуда" важко назвати видатним фільмом. Проте ця картина не є прохідним голлівудським кінопродуктом хоча б тому, що творець її - видатний кінорежисер із власним, самобутнім творчим почерком.
Під час облоги багатого французького замку Річард гине, і наступним королем стає його молодший брат Іоан, що мріє стати одноосібним тираном, підкоривши своїй волі англійську знать. Аби поповнити казну король розсилає по країні лицарів, які грабують та вбивають населення. На чолі цього загону "податківців" стоїть Ґодфрі - французький шпигун, який прагне викликати в Англії громадянську війну, і тим самим відкрити ворота армії французького короля Філіпа.
Робін Гуд перебрався з Англії до США ще на початку 19 сторіччя, і менш ніж за сто років набув шаленої популярності серед дітей та підлітків. Ще марктвенівський Том Соєр грався у благородного розбійника, що "грабував багатих і віддавав гроші бідним". Втім, соціалістичні ідеали Робіна Гуда ще довго залишалися для американців, насамперед дитячою, несерйозною забавкою, і Голлівуд це становище лише закріпив. Англійський розбійник, звісно, карав зло і встановлював справедливість, але продовжував бути клоуном-акробатом у зеленому тріко.
Рідлі Скотт разом відкидає усі ці стереотипи: Робін Гуд у нього зовсім не веселий і не молодий (Расселу Кроу, що зіграв розбійника - 45 років), Красуня Маріанна не дуже красива і зовсім не юна (акторці Кейт Бланшет, що зіграла героїню, днями виповнилося 41). Король Річард Левове Серце також не нагадує благородного лицаря: він спустошив Англію своїми поборами на черговий хрестовий похід, грабував замки і зневажав власну матір, що обожнювала його.
Та хоча образи Робіна Гуда та Маріанни стали дорослішими та серйознішими, а соціальна тематика вийшла на перший план, сама стрічка аж ніяк не уникла кінематографічних штампів, поширених у Голлівуді, та недолугих жартів, щедро розкиданих у сценарії.
Очевидно, що позитивні герої зображені винятково чесними та благородними, а негативні - злими, жорстокими та несимпатичними. В одному з епізодів Хороші влаштовують Поганим найсправжнісіньку "висадку в Нормандії", і ці спілбергівські алюзії у картині про 12 сторіччя виглядають доволі самопародійно, як і крик Робіна "Ні-і-і-і-і!", знятий у рапіді.
Звісно, можна сказати, що 72-річний Рідлі Скотт, автор "Чужого" та "Блейдраннера" - "вже не той". З іншого боку, зйомкам стрічки постійно щось перешкоджало: то страйк сценаристів, то заміна акторів, то переписування сценарію, що, звісно, не могло не вплинути на якість. Та коли дивишся бойові сцени, бездоганно зняті Скоттом, пересвідчуєшся, що його спис ще може стояти.
Оцінка фільму 3,5 з 5
Автор дякує кінотеатру "Київ" за допомогу у підготовці матеріалу
(Не)можливість вибору
У біографії бельгійського режисера Жако Ван Дормеля можна прочитати, що він ледь не загинув від травми під час пологів; до приходу у кіно працював дитячим клоуном і що його улюбленими героями є люди з душевними розладами та фізичними хворобами. Його нова стрічка "Містер Ніхто" розповідає про таємничий і непередбачуваний момент зачаття і народження, дитячі переживання, а також про можливість душевної та тілесної трансгресії в часі та просторі.
У картині йдеться про Містера Ніхто, 117-річного стариганя, що прийшов до тями у 2092 році, коли люди вже проводять канікули на Марсі та повністю подолали проблему старіння.
Стрічка Ван Дормеля розповідає про проблему вибору, що стоїть перед кожною людиною. Ми не можемо знати свого майбутнього, але наш вибір на користь того чи іншого рішення може назавжди змінити наше життя. Герой картини Немо вирішує, що краще: залишитися з мамою чи з татом, вибрати заварне тістечко чи тістечко із фруктовим кремом, заговорити до красивої дівчини чи відшити її, одружитися з Анною, Елізою чи Джин.
Режисер зняв свій фільм як великий колаж, де тісно переплелися спогади героя, його філософські роздуми, сюрреалістичні пейзажі, лекції з квантової фізики, елементи лаканівського психоаналізу та футурологічні прогнози. Ван Дормель активно цитує знамениті кінострічки, щоправда, він зовсім не апелює до "постмодерної цитатності", а просто повторює чужі сцени у своєму фільмі.
Усе, що ми бачимо та відчуваємо, результат Великого Вибуху, який трапився мільярди років тому. А що станеться, коли розпочнеться Велике Стиснення? Почуття, як і Всесвіт, не можуть розширюватися вічно. Колись вони дійдуть критичної точки і стиснуться, немов відпущена пружина. Ван Дормель очікує цього моменту.
Колись Пітер Ґрінвей зняв картину "Z00", де герої, захоплені ідеєю розпаду, знімали на камеру овочі, що гниють, та тварин, що розкладаються. Бельгійський режисер "позичає" ґрінвеєвські кадри, але прокручує їх у зворотному напрямку. Стиснення відбудеться, і тоді усі повернуться до свого ідеального стану, де були єдиним цілим, не роз'єднаним Вибухом.
Оцінка фільму 5 з 5
Автор дякує кінотеатру «Київ» за допомогу у підготовці статті.