Біг по-новому: що чекає учнів у новому навчальному році?
Після серії смертей учнів на уроках фізкультури у жовтні 2008 року, батьки й лікарі порушили питання про необґрунтовані навантаження на дітей. Мовляв, застарілі нормативи не відповідають стану здоров'я й фізичної підготовки нинішніх дітей.
Після тривалого обговорення Міносвіти визначило, якими будуть заняття спортом у новому навчальному році і чи здаватимуть школярі нормативи, яких вже так бояться батьки дітей.
Як повідомив "Українській правді. Життя" головний спеціаліст відділу природничо-математичної та технологічної освіти МОН Сергій Дятленко, тепер контрольні нормативи є орієнтовні, тому кожен вчитель може їх корегувати залежно від того, наскільки в нього підготовлені діти.
"В деяких країнах взагалі відмовляються від оцінювання навчальних досягнень з фізкультури. Думаю, що ми ще до цього не готові. Все має бути поступово", - переконує Дятленко.
[L]Загалом, правила здачі нормативів для школярів такі:
У період з 1 вересня по 1 жовтня кожного навчального року прийом контрольних нормативів взагалі не здійснюється. Адже після літа діти приходять ослаблені із нерівномірним фізичним станом, тож з метою адаптації учнів до навантаження на уроках фізичної культури, заняття мають рекреаційно-оздоровчий характер.
А надалі контрольні навчальні нормативи складають учні основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на самопочуття.
По-друге, кожній заліковій вправі передує спеціальна фізична підготовка не менш, як на двох заняттях.
По-третє, перед складанням нормативу вчитель проводить розминку, а після - відновлювальні вправи.
По-четверте, учні мають право перескладати нормативи на визначеному вчителем занятті.
По-п'яте, вчитель має забезпечити безумовне дотримання правил і вимог щодо безпеки під час здачі нормативів.
Сама навчальна програма з фізичного виховання тепер міститиме дві складові: обов'язкову для всіх (методично-теоретична частина та загально фізична підготовка) та так звані варіативні модулі.
У другій складовій передбачено кілька модулів, з яких школа може обирати в залежності від того, який йому найбільше підходить.
"Ми послуговувались досвідом європейських країн, де фізична культура розвинена на належному рівні, наприклад Великої Британії і Польщі. Друга причина - кожна десята школа не має спортивного залу. А 40% тих залів, що є, не відповідають належним вимогам. Тому не всі навчальні заклади у повній мірі можуть виконати програму", - роз'яснює Сергій Дятленко.
Окрім того, є регіональні особливості та традиції. Наприклад, на Сумщині, Чернігівщині поширені зимові види спорту, гірські лижі - там, де є гори, плавання - там, де є басейни.
"Потрібно використовувати те, що є на повну потужність і водночас намагатись покращити його. Так от, навчальний заклад повинен самостійно формувати зміст фізичної культури із варіативних модулів. Але обов'язковими при цьому є загальнофізична підготовка, яка виписана для кожного класу і теоретико-методичні знання, які спрямовані на розуміння дитини, для чого вона займається цими видами спорту", - роз'яснюють в Міносвіти.
Новою програмою передбачено, що у п'ятому-шостому класах учні вивчатимуть 4-6 варіативних модулів, у сьомому-восьмому - 3-5 і у дев'ятому -3-4 на вибір. Кількість годин на вивчення кожного модуля приблизно однакова, але вчителі можуть цю кількість збільшувати або ж зменшувати за певних умов (у Міносвіти додають, що такі зміни мають бути "вмотивованими").
Ще одна особливість - модулі розраховані на п'ять років навчання. За цією програмою відлік вивчення модулів починається з п'ятого класу. Школа може змінювати модулі протягом навчання. Наприклад, в п'ятому класі учні вивчали одні модулі, в шостому один чи два з них вони можуть замінити. При цьому вчителеві потрібно скоригувати календарне планування навчального матеріалу і нормативи оцінювання.
Новинки шкільної програми
З вересня дев'ятикласники навчатимуться за новими навчальними програмами, передбачається вивчення нових предметів. Це - художня культура, інформатика та практичне право.
В системі 12-річної школи предмети художньо-естетичного циклу вивчаються від 1 класу до основної та старшої школи. Предмет "Художня культура" узагальнює знання дітей, отримані у 1-8 класах із цієї галузі, ознайомлює їх з різними видами мистецтв
Інший новий предмет - інформатика. МОН пропонує навчальним закладам навчальну програму, зорієнтовану на дітей, які тільки починають вивчати цей предмет. Окрім того, є також інший варіант програми для школярів, які вивчали інформатику з початкової школи, або із базової за рахунок варіативної частини навчального плану. Вивчення цього курсу забезпечено програмами, підручниками та посібниками.
Практичне право - новий за змістом курс практичного спрямування.