"Корабель "Юрій". Як відновлюють судноплавство на мілкому Дністрі
Без сумніву, ви вже чули про одне з семи чудес України – Дністровський каньйон!
А чи хотіли б подивитись на нього безпосередньо з річки? Опинитись між його скелястих стін на комфортному судні?
Так, ми теж знаємо, що Дністер змілів і вже давно не судноплавний. Проте судно "Юрій" не погоджується з цим твердженням і вправно курсує плесом.
Його винахідник – львів’янин Юрій Шпіцер. Кажуть, що аналогів йому немає ні в Україні, ні у світі.
Кажуть, що аналогів цьому судну немає ні в Україні, ні у світі |
Плоскодонне судно важить 12 тон, сягає 14 м у довжину і понад 5 м у ширину. В рух приводиться гребним колесом.
"Юрій" унікальний тим, що занурюється у воду лиш на 25 см. Тому і здатен ходити по мілководдях, котрих якраз чимало на Дністрі.
На ньому можуть комфортно розміститись 12 осіб. Також тут є кухня, душ, мангал, на верхній палубі – місце для банкету. Це ще і плаваючий готель. На судні дві чотиримісні та одна двомісна каюти.
Круїз стартує з порту Раковець Городенківського району на Івано-Франківщині.
Круїз стартує з порту Раковець Городенківського району на Івано-Франківщині |
"Порт" – то, можливо, трохи загучно. Це скоріше затишний лаунж-ресторан прямісінько біля берега Дністра. Та позаяк тут базується справжній "корабель", то чому б і не порт.
Кожен круїз тут розпочинається із підняття державного прапора та гімну України. Лиш після цієї процедури матрос віддає канати, прибирає трап, а капітан стає за штурвал і запускає гребне колесо, а "Юрій" потроху віддаляється від порту.
"Юрій" потроху віддаляється від порту |
Його швидкість проти течії – приблизно 5 км/год. За течією – понад 10. Такий прогулянковий темп якраз доречний і сприяє милуванням мальовничою природою навколо.
А милуватись є чим!
Дністровський каньйон – один з найдовших у Європі, понад 250 кілометрів. Маршрут судна пролягає приблизно двадцятьма з них.
Дністровський каньйон – один з найдовших у Європі, понад 250 кілометрів |
Панорами від самого початку заворожують вигинами берега, навислими над річкою лісистими скелями. Пейзаж змінюється луками на яких мирно пасуться корівоньки.
Тут берег вже пологий і попри нього нашвартовані човни селян, стоять намети з відпочивальниками.
Пейзаж змінюється луками на яких мирно пасуться корівоньки |
Берег вже пологий і попри нього нашвартовані човни селян, стоять намети з відпочивальниками |
Плесом пропливають туристи на байдарках, гумових човнах та катамаранах і капітан салютує їм протяжним корабельним гудком.
Перша зупинка – башта Раковецького замку. Це, власне, усе, що збереглося від могутнього укріплення збудованого ще в середині XVII століття.
Це, власне, усе, що збереглося від могутнього укріплення збудованого ще в середині XVII століття |
Двічі фортецю руйнували турки, двічі вона потерпала від пожеж. Та довершили її руйнацію місцеві жителі – в селі й донині чимало огорож з червонястого замкового каменю.
Башта, високо здіймаючись на кручі над річкою та деревами, ще здалеку приворожує погляд. Та велич колишньої фортеці тепер можна лише уявити.
Дорогою до неї можна попити води з джерела, котре колись живило замок, а піднявшись вище, ще й поласувати суницями.
Вже через пару годин ходу організм, не звиклий до такої кількості чистого повітря, відчуває приємне кисневе сп’яніння.
Спекотного дня капітан ставить "Юрія" на якір у глибшому місці, аби вам досхочу накупатись у Дністрі. На вимогу пасажирів він може зробити і кілька таких зупинок.
Ще одна атракція круїзу – популярний нині у всьому світі birdwatching, тобто спостереження за птахами. Впродовж усього маршруту сірі та білі чаплі, рідкісні чорні та звичні білі лелеки то граційно пролітають поруч, то завмирають, стоячи на камені, у воді, чи при березі, немов позуючи для фото.
Ще одна атракція круїзу – популярний нині у всьому світі birdwatching |
Чергова зупинка – водоспад Дівочі сльози. Невеличкий струмочок, упираючись в урвище, стікає з величезного вкритого мохом вапнякового карнизу сотнею невеличких струмків, котрі виграють проти сонця мільйоном крапель.
Карниз утворює чималий грот, у який може поміститись кілька осіб. У спеку, при бажанні, тут можна і "прийняти душ". Поруч з водоспадом є печера, у якій, згідно переказів колись жив монах-самітник.
Водоспад Дівочі сльози - невеличкий струмочок, упираючись в урвище, стікає з величезного вкритого мохом вапнякового карнизу |
По маршруту можна випробувати удачу в риболовлі, можна просто ліниво розлягтись у шезлонгу на верхній палубі і милуватись природою навколо, або ж медитувати, опустивши ступні у прохолодну воду з нижньої палуби.
Кок у цей час готуватиме вам обід прямо на судні, яке кмітливо обладнане навіть мангалом, тож очікуйте страв з відкритого полум’я.
Обід готують прямо на судні, яке кмітливо обладнаний навіть мангалом |
Фінальна точка мандрівки – Возилівські водоспади, у затишній зелені струмки каскадами падають зі скель у Дністер.
По цьому, "Юрій" за течією повертається у порт, де на туристів вже чекає смачна вечеря.
Якщо ви відправились у добовий круїз, то зранку, після сніданку, він продовжиться прогулянкою до мальовничого острова нижче за течією. Ночувати пропонують прямо на судні, чи ж у наметах при березі на території порту.
Ночувати пропонують прямо на судні |
Також ночувати можна у наметах при березі на території порту |
Величезне задоволення після такого насиченого дня заснути під акомпонемент Дністра, а прокинутись під співи всілякої пташні, випити кави і продовжити круїз.
Вартість денного круїзу на 12 осіб – дев’ять тисяч гривень у будні і одинадцять у п’ятницю та вихідні. Добовий круїз на 10 осіб вартує 11 тис. У вихідні дорожче. Екскурсійний супровід та харчування (в добовому круїзі – шестиразове) входить у вартість. Алкоголь дозволяють привезти із собою. Судно можна орендувати родиною, офісом. Можна забронювати місце у збірному турі. Замовити мандрівку та дізнатись більше подробиць можна на сайті Дністер круїз.
Із Києва до Раковця (через Любар, Хмельницький) понад 500 км і годин 8 дороги. Тож з віддалених регіонів та зі столиці найкраще доїжджати залізницею.
[L]Благо, потягів до Івано-Франківська йде чимало.
А звідти до Раковця 60 км (година їзди).
За додаткову плату можна домовитись з господарями порту про груповий трансфер. Із Тернополя автотранспортом їхати дві години (120 км.), зі Львова – три (200 км).
Захар Колісніченко, журналіст, спеціально для УП.Життя