Сім

"Рубці від війни назавжди"

"Мені не потрібні гроші, мені потрібна школа для дівчаток у моєму селі".

"Бурка - чудовий спосіб замаскуватися".

"Якщо кладете за основу рівноправність, то мусите переконатися, що за столом сидять усі, що чути кожен голос".

"Я не хотіла перетворитися на жінку, що постійно мовчить".

РЕКЛАМА:

"Домашнє насильство? Що ви маєте на увазі?"

"Відрізнятися від інших - це нормально".

"Сім" - це п’єса з голосами, що мало присутні в українському публічному просторі. Що ми знаємо про людей, які живуть у таборах для біженців? Про торгівлю людьми?

Про навчання як єдиний спосіб вийти з бідності? Про роботу реальних профспілок, які захищають, скажімо, прибиральниць? Про мільйони постраждалих від домашнього насильства жінок? Про те, що не у всіх країнах вбивство жінки вважається злочином?

Про те, що є місцевості, де зґвалтована жінка має соціально схвалений життєвий вибір - самогубство? Про те, що є повнолітні жінки, котрі не вміють ні читати, ні писати? Не кажучи вже про те, що є жінки, котрі не можуть навіть помислити, що вони – рівноправні люди із якимись правами.

Ці та інші історії звучать у виставі "Сім".

Документальна вистава складається з семи жіночих монологів. Промовляють до нас Фаріда Азізі (Афганістан), Інес Маккормак (Північна Ірландія), Марина Пісклакова-Паркер (Росія), Анабелла Де Леон (Гватемала), Мухтар Май (Пакистан), Му Сокуа (Камбоджа) та Хафсат Абіола (Нігерія).

Виставу "Сім" грали по всьому світі. Одна з її особливостей: відсутність акторської трупи. Читати документальну п’єсу запрошують тих, кого личить запросити в даному контексті. Хоч відомих жінок-політиків, хоч шведських депутатів, хоч генералів НАТО.

Цікаво мали би виглядати історія Камбоджі під червоними кхмерами, історія таборів для біженців, війни в Афганістані, подій в Північній Ірландії, прочитані професійними військовими:

NATO's highest ranking generals on stage as women's rights activists from SevenWomen on Vimeo.

В Києві ці жінки заговорили голосами Ади Роговцевої, Сергія Жадана, Оксани Забужко, Мустафи Найєма, Оксани Сироїд, Таміли Ташевої та Святослава Вакарчука.

Мене в українській версії вистави "Сім" найбільше вразило дві речі. Перша – добір читців. Акторка, письменники, волонтерка, музикант, віце-спікер парламенту, журналіст.

Напевно, це один із головних викликів п’єси: як її зіграти, не граючи, а просто сидячи на стільцях на сцені? Кожен із тих, хто читав, ставили свій наголос на голос. І це створило неймовірні ефекти, адже за кожним і кожною з читців стоїть своя історія, що певним чином здатна відтінити.

Як звучить в українському контексті боротьба Північної Ірландії за свої права? А історія відбудови Камбожді після червоних кхмерів? Чи історія боротьби з корупцією на вищих державних чинах – аж до погроз, аж до вбивства і тортур соратників?

Думаю, найбільше мене зворушила історія у виконання Таміли Ташевої. Але, якщо чесно, я не уявляю людину, яку би не зворушила історія дівчини, котрою розплатилися за "сімейну ганьбу", але котра не змовчала, а притягнула ґвалтівників до відповідальності, а гроші отриманої компенсації використала на от створення школи для дівчат у рідному селі… і сама стала першою ученицею тієї школи, бо не вміла ні читати, ні писати.

Друга річ – аншлаг у залі Консерваторії.

Я – каюся – навіть не могла собі уявити, що в нас так багато чутливої до цих тем публіки. Виявляється, розмова про жіночі права може зібрати повний зал. Чому це важливо? Тому що тема захисту прав людини має з кола правозахисників і активістів увійти в "широкі кола", стати звичною. Наприклад, цього року на 8 березня в київських школах говорили про жіночу солідарність і сміливість.

Думаю, протягом ближчого часу права людини загалом перестануть бути спеціальною темою до розмови, а просто будуть "на столі" як звичний сюжет до обговорення.

Права людини понад усе! Пам’ятаєте, трохи більше року тому ми про це часто кричали.

Реклама:

Головне сьогодні