Арт-менеджеру до уваги: як із користю ходити на вистави та фестивалі?

Арт-менеджеру до уваги: як із користю ходити на вистави та фестивалі?

Інтерес до України збільшив присутність українських творів мистецтва на міжнародному рівні. Щоб привертати увагу ширшої аудиторії та закріпитися в світовому та європейському культурному просторі – більше українців мають потрапляти у програми важливих фестивалів, і, звісно, відвідувати їх. Серед таких – Festival d'Avignon у Франції, Wiener Fetswochen в Австрії, Theater der Welt у Німеччині.

Чому важливо відвідувати такі події та як робити це з користю розповіла співзасновниця агенції освітніх та культурних подій proto produkciia Ольга Дятел.

Синхронізуйся

Щоб закріпитись на міжнародних майданчиках – роботи мають бути цікавими світу. Важливе питання до твору, що презентуються закордоном: чи захочуть глядачі побачити це ще раз, а організатори подій включити це у свої програми в майбутньому? Щоб розуміти, що цікаво іноземцям, треба самому синхронізуватися з міжнародним дискурсом. Помічай, які повідомлення вловлює іноземна аудиторія, як розуміє те, що стосується України, про що хоче дізнатися детальніше.

Читайте також: "Сучасний твір про правду, фемінізм та антиімперіалізм": в Британії вперше переклали та поставили "Кассандру" Лесі Українки

На великих міжнародних фестивалях можна навіть подивитися, якими темами люди переймаються на інших континентах. Програма часто формується кураторами фестивалю: є центральна тема, навколо якої формується програма заходів. Але своя проблематика все одно буде помітна у кожного з учасників. З часом, можна краще помічати та окреслювати для себе "національні особливості": до прикладу, яким радше буде Британський театр, або що очікувати від Бразильської вистави.

Ольга Дятел (праворуч) під час поїздки на фестиваль. Фото: надала Ольга Дятел

Важливо синхронізуватись ще й з форматами. Навіть, якщо виявиш, що твоя робота не достатньо актуальна для світу, все одно матимеш опорні точки для подальшого пошуку.

РЕКЛАМА:

Цього року ми організували поїздки для 11 представників та представниць перформативного сектору на фестивалі в Австрії та Франції та шукаємо можливості для продовження цієї роботи. Адже нам треба навчитись розуміти, як бачать нас, нашу діяльність та наше мистецтво люди з інших країн

Тренуй надивленість

Ми оцінюємо те, що бачимо, через перспективу свого досвіду, освіченості, сфери.

Чим більше я бачу різних прикладів, тим більше маю інформації для аналізу та впровадження у власну практику. За цей сезон переглянула 26 вистав в Австрії, Німеччині, Франції, Румунії. У Відні, завдяки партнерству з фестивалем, мала можливість переглядати всі вистави, які були в програмі Wienerfestwohen. В травні подивилась понад 10.

Читайте також: Як Україна виходить з тіні Російської Імперії. Пояснює креативна директорка Українського інституту Тетяна Філевська

Це дає змогу сформувати власний рейтинг вистав, помічати більше аспектів, доформовувати свої критерії хорошого і гіршого. Вони завжди будуть суб‘єктивними. Але кількість дослідженого постійно впливає на нашу здатність бачити більше. Оцінювати через різні аспекти роботи. В результаті, "лінійка", якою ми міряємо від "добре" до "погано", або від "якісно" до "неякісно" – перетворюється в довгу рулетку.

Ольга Дятел займалась організацією поїздок за кордон. Фото: надала Ольга Дятел

Запасайся контактами

Їздити на події, щоб знайомитись з різними людьми – це умова розвитку міжнародних зв'язків. Це не тільки про робочі контакти, але й про те, що люди з вами знайомі. Що їм цікаво випити з вами увечері лимонаду чи вина. До прикладу, на Авіньйонському фестивалі ти можеш оформити карту професіонала або професіоналки, якщо справді належиш до сектору.

Це дає доступ до фестивального бару, в якому люди беруть напої та знайомляться. З 22:00 до 2:00 доступ надається лише для професіоналів, тобто це важливі робочі години для налагодження контактів. Чим там і займаються люди з різним успіхом.

Читайте також: "Росіяни від нас вже не сховаються": розмова про європейський тріумф української сучасної опери з композиторами Opera Aperta

Добре взяти за звичку також заздалегідь контактувати з фестивалями. Наприклад, для митців і мисткинь Стипендії імені Антонена Арто ми домовилися про безкоштовні квитки на вистави фестивалю Wiener Fetswochen. Це стало можливим, тому що за пів року до події ми звернулись з проханням до організаторів. І вони мали час знайти для цього спонсорів та кошти.

Агенція освітніх та культурних подій proto produkciia постійно присутня на міжнародних майданчиках. Фото: надала Ольга Дятел

Обговорюй

Свої враження і думки нотую, щоб нічого не забути. А відрефлексувати побачене й почуте набагато легше в процесі обговорення. Саме тому корисно відвідувати такі події з колегами, або шукати в процесі тих, з ким можна обмінятись думками. Інші люди можуть побачити те саме, але геть іншим чином. І це теж цінно.

Шукай можливості

Чи є у вас гроші або ресурс на співпрацю? Це все ще дуже популярне питання та оптика колег при погляді на закордонних партнерів. Грошей на культуру та мистецтво не вистачає у багатьох країнах. Десь краще налаштовані інструменти підтримки та фінансування. До прикладу, так про себе говорять люди з Австрії та Німеччини. Але в більшості випадків конкуренція за ресурси є дуже великою. Тому, щоб претендувати на цей ресурс, треба розуміти, яка ваша цінність як партнера та повноцінного гравця цього міжнародного середовища.

Ольга Дятел (ліворуч на фото) – під час закордонної поїздки

До прикладу, щоб стати частиною Off програми Авіньйонського фестивалю, творці самостійно вкладають гроші в презентацію себе.

Авіньйонський фестиваль заснували в 1947 році. А в 1966-му з’явилась програма Off для тих, хто залишився поза головними сценами. Виникла як протестний рух проти авторитетів. Зараз це про 1000 вистав на день, які відбуваються щодня під час фестивалю в театрах, гаражах і всьому, що може слугувати як майданчик для вистави. Дехто дуже пишається такою програмою, а дехто критикує. Адже за цю альтернативну програму платять самі митці.

Вкладають свої кошти або шукають фінансування, щоб представити свою роботу. Щоб потрапити в цю програму треба: знайти локацію презентації в Авіньйоні та гроші на презентацію. Потім добре спланувати комунікаційну кампанію, щоби хтось до вас прийшов.

Критики Off програми говорять, що творці стають банкрутами в таких умовах. Тому можна уявити, що грошових ресурсів у людей може не бути на співпрацю з вами. Але органічна співпраця, що виникла на основі гарного контакту, спільних інтересів та тем, може стати там найголовнішим ресурсом, який сприятиме пошуку ресурсів в майбутньому.

Публікації в рубриці "Погляд" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора.

Реклама:

Головне сьогодні