Лайвгаки артменеджерки: як створити мистецьку подію, що житиме 40 років
На відкритті фестивалю Huddersfield Comtemporary music festival в Великій Британії зустріла старшого чоловіка. Розговорились, він запитував про Україну, в розмові зʼясувалось що він – Річард Штайніц – був першим директором заснованого фестивалю з 1978 року.
Для мене стало важливим усвідомлення того, що я знаходжусь на події, якій вже понад 40 років, її перший директор насолоджується спілкуванням з гостями. Жаліється, що останні роки фінансування на культуру зменшилось. Скільки незалежних культурних ініціатив понад 40 років я знаю в Україні? Чи вони взагалі є? Чи зміниться стратегія роботи по реалізації ідеї, якщо є інтенція, щоб цей напрям існував й через 40 років?
Як зрозуміти, що ідея хороша і її варто втілити?
Здійснювати діяльність, ще й актуальну, 40 років – непросте завдання. Але й так само складно може бути почати. Коли зʼявляється ідея, з нею зʼявляється й багато сумнівів: чи насправді вона зараз потрібна, чи вийде знайти на неї фінансування, чи відгукнуться люди? Всі починають по-різному: хтось прописує деталі, хтось обговорює все з командою, хтось робить дослідження. Для мене найкращим способом перевірки ідеї на початку є запуск “пілоту” – частини або зменшеної версії повноцінної ідеї. Це дозволяє перевірити припущення, зібрати зворотний зв'язок, розширити коло партнерів. Також, це дозволяє на початковому етапі вкладати менше ресурсу в ідею, в якій ви ще не впевнені. У випадку, якщо щось піде не так, вартість такої помилки буде значно меншою. Іншими слова це – тестування прототипу.
Якщо маєте ідею, масштабність якої вже довго не дає вам почати її втілення, знайдіть, що може бути прототипом ідеї, який можна втілити за наявного ресурсу та сформувати основу для подальшого розвитку та руху.
Фандрейзинг та фінансова сталість проекту
Для мене фандрейзинг починається з детального прорахунку вартості реалізації ідеї – я маю мати відповідь на питання “Скільки потрібно, щоб зробити те, що ти хочеш?”. Також, фандрейзинг починається з усвідомлення фінансової моделі. Тобто, звідки в цієї конкретної ідеї можуть бути гроші й хто може їх платити. Фінансова модель залежить від специфіки ідеї / проєкту / продукту, з яким ви працюєте та амбіції, яку маєте:
- робити дуже відомий прибутковий проєкт
- робити проєкт, який збирає багато на ЗСУ
- робити те, що може представляти Україну за кордоном
- робити те, що може увійти в історію мистецтва
Залежно від обраного фокуса модель фінансування діяльності може дуже відрізнятись. І це, власне, визначає джерела фінансування. Адже поняття, самоокупності, до якого всі намагаються прагнути, для певних культурних та мистецьких продуктів є неможливою ціллю. Тому одразу потрібно планувати залучення спонсорських або грантових коштів.
Тому на фінансову сталість найбільше впливають:
- розуміння власної фінансової моделі
- пошук можливих джерел надходження
- систематична довгострокова робота з залучення коштів з цих джерел
Для мене розмова про сталість починається після того, як ідеї виповнилось три роки, адже це час за який можна напрацювати джерела фінансування та зрозуміти, чи хочеться так довго працювати над тим, що ви почали.
Показники того, що проект вже достатньо життєспроможний
- Є можливість планувати діяльність принаймні до кінця року.
- Робота над забезпеченням фінансування відбувається системно.
- Фінансова ситуація є контрольованою командою (а не навпаки).
Сучасні українські реалії додають непередбачуваності в довгостроковому плануванні. На жаль, найбільше допомагають триматись віра у важливість того, що робиш та впертість. Та я б дуже радила вкладати зараз в партнерські звʼязки: як в Україні та за кордоном. Робити це ще більше та ще сильніше. Це те, що нам допомагало та допомагає проходити найкритичніші ситуації.