Учитель хімії Олександр Лисич, який створив унікальну школу "Поліська орбіталь"
"Українська правда. Життя" публікує спецпроект "Вчителі мрії".
Це історії успіху 10 фіналістів конкурсу Global Teacher Prize Ukraine.
Переможця оголосять 7 жовтня.
Вони змагатимуться за звання найкращого педагога країни, а кожен бажаючий може проголосувати за свого фаворита до 6 жовтня за посиланням.
***
Олександр Лисич – учитель хімії Чорнотицької школи в Чернігівській області.
Він створив унікальну школу "Поліська орбіталь" та авторську технологію навчання обдарованих дітей.
Двісті його вихованців перемагали на олімпіадах із хімії.
Олександр Лисич – учитель хімії Чорнотицької школи в Чернігівській області |
***
Бажання працювати в школі, мабуть, було закладено природою в генетичному коді мого древнього роду.
Сьогодні це династія з десяти близьких родичів, що мали чи мають учительський фах. Найстаршому наразі 93 роки. Наймолодшому – 25.
Після отримання диплому потрапив на роботу в таємничий придністровський край – Медобори, в одну з невеличких подільських шкіл на Хмельниччині.
Пам’ятаю, як класні керівники вже через місяць говорили, що старшокласники з сусідніх сіл носять на уроки тільки підручник з біології. Мабуть, брали те, що полюбили з першого погляду.
Це надихало мене розправити крила для творчого польоту.
У мене непростий характер, швидко генерую нові ідеї та ще швидше ламаю старі закостенілі схеми в методиці.
Коли бачиш, як горять очі твоїх учнів, відчуваєш нестримну радість, що зміг запалити в них любов до науки.
Радію тому, що діти зі звичайної сільської школи, матеріальна база якої не переступила поріг минулого століття, досягають великих успіхів, залишаючи позаду суперників із престижних навчальних закладів, оснащених за останніми сучасними вимогами.
П’ять років тому на прохання вчителів Чернігово-Сіверщини була створена міжрайонна школа з хімії "Поліська орбіталь", щоб учити дітей по-новому, точніше – по-іншому, аніж звикли.
Тільки уявіть: завдяки методиці "хвильового занурення" школяр за одне заняття може почерпнути стільки ж, скільки у школі за 5-10 уроків!
Двісті вихованців Олександра Лисика перемагали на олімпіадах із хімії. Фото prometeus/Depositphotos |
Ми не замкнуті в собі і маємо багато друзів із різних куточків Європи та Азії.
Влітку 2013 року провели першу міжнародну школу хімії поблизу історичного міста Новгород-Сіверського. Це була не просто літня школа, але й класна водна подорож на плотах по Десні.
Тоді була можливість зустрітись юним хімікам із Білорусі, Казахстану, Росії і України.
Друга міжнародна школа хімії проходила за Північним полярним колом.
Вже три роки працює наш проект "Наша школа +. Схід і Захід разом". Його мета – показати, що в Україні єдиний народ, і ми разом маємо перемогти, щоб зробити нашу крану кращою.
У рамках цього проекту провели 4 виїзні школи за межі області.
Навесні 2014 року разом із волонтерами рідної школи провели патріотичну акцію. Моїм завданням було організувати пошиття теплого зимового взуття. Близько 200 пар "бурок" відправили в зону АТО.
Частенько в нашій незвичайній школі учні викладають хімію самі собі. Ми переконані, що лише діти можуть пояснити один одному матеріал так, як цього не зробить жоден учитель.
Вони горять бажанням пізнати секрети методики, оволодіти майстерністю викладання предмету.
Ми не можемо підготувати учнів до того, чого не знаємо самі. Але можемо навчити того, що буде актуально: комунікації, співпраці, креативності, критичному мисленню.
Вважаю за потрібне готувати дітей відкритих до світу, до пізнання нового, подорожувати разом із ними.
Особливе місце в школах треба відвести природничим наукам, адже навчання STEM, STEAM, STREAM передбачає дослідження світу крізь призму фізики, біології, хімії, геології та інших галузей.
Треба збільшувати кількість закладів, де б поглиблено вивчали природничо-математичні дисципліни, бо за ними майбутнє: біоенергетика і біомедицина, хемоінформатика і робототехніка, нанотехнології.
Але не варто нашпиговувати учнів знаннями, в школі треба виховувати громадян, які вміють думати.
Десятка фіналістів премії виглядає так:
К — креативність: Юрій Гайдученко
В — відповідальність: Олеся Браташ
Н — наполегливість: Олександр Черкас
Г — гармонійність: Людмила Боднарюк
С — самовдосконалення: Богдан Портяний
М — мотивація: Наталія Голоднюк
І — іноваційність: Олександр Жук
С — сміливість: Світлана Стельмах
Д — досвідченість: Олександр Лисич
Н — небайдужість: Наталія Рудніцька
Загалом цьогоріч організатори конкурсу отримали близько 2000 заявок від вчителів. Конкурс заснувала громадська спілка "Освіторія" у 2017 році.
Текст підготував Михайло Кригель
Світлини Depositphotos та надані героєм публікації