У Лондоні виконають музику, створену в Освенцимі. Вона пролунає вперше за 80 років
Композитор і диригент Лео Гейєр реставрував колекцію музичних рукописів, випадково знайдених у концтаборі Аушвіц. Наступного тижня фрагменти цих музичних творів прозвучать вперше за 80 років.
Як пише CNN, 2015 році 31-річному Лео Гейєру, який здобуває докторський ступінь з музики та композиції в Оксфордському університеті, доручили написати музичну партитуру в пам’ять про британського історика та експерта з Голокосту Мартіна Гілберта.
Щоб відчути всю важливість роботи Гілберта, Геєр поїхав до Польщі і відвідав колишній нацистський концтабір. Перебуваючи там, він зустрівся з архіваріусом меморіалу та музею Аушвіц-Біркенау, який розповів про залишки музичних партитур, аранжованих і зіграних оркестрами в таборі.
"Я знав, що в Аушвіці були оркестри. Ми говорили про це, бо мене, як музиканта, це цікавило. І тоді він згадав про рукописи, які є архіві. Я не міг повірити, що така річ залишалася майже непоміченою майже 80 років", – сказав Гейєр.
Фото Лео Гейєра |
За його словами, архів містить "210 музичних творів різного рівня завершеності". Через місяць композитор повернувся до Польщі, щоб подивитися на рукописи.
"Тоді я зрозумів, чому людям знадобилося так багато часу, щоб зацікавитися ними. Музика була здебільшого знищена. Те, що залишилося, схоже на зламану головоломку: композицій кілька і всі вони змішані", – пояснив він.
Гейєр повертався в Аушвіц ще чотири рази. Він каже, що він сповнений рішучості відтворити твори та оживити їх.
Багато фрагментів, які виявив Гейєр, є неповними, а деякі з них – обпалені по краях. Його завдання – зібрати відповідні частини разом і перекомпонувати відсутні частини.
"Це напрочуд важко зробити. Це як спроба скласти роман, слово за словом, але в музиці все набагато складніше", – каже композитор.
Чотири відреставровані композиції виконає Constella Music – творчий колектив Гейєра. "Оркестри Освенцима" прозвучать у рамках концерту з нагоди десятої річниці Constella Music.
Концерт зіграють так, як він міг звучати у той час – з акордеонами та саксофонами і без дерев’яних духових інструментів.
Як оркестри функціонували в таборах?
Фото меморіалу Аушвіц-Біркенау |
Щоб відтворити знайдені в концтаборі музичні твори, Гейєр провів обширне дослідження свідчень з Аушвіцу та історії музики в таборах. За словами композитора, в більшості концентраційних таборів були оркестри, що складалися з ув’язнених, які грали на будь-яких доступних інструментах.
"Колись в Аушвіці було аж шість оркестрів, і всі вони були санкціоновані СС, а в деяких випадках – створені на замовлення СС. Здебільшого вони були маленькими та мали чимало різних інструментів", – сказав він.
Акордеони та саксофони, яких не було в традиційних оркестрах, були особливо поширеними в табірних колективах. А ось гобої та фаготи взагалі були відсутні.
"У жіночому оркестрі Біркенау роками не було віолончелістки, поки її не вдалося знайти", – розповів Гейєр.
Цією віолончелісткою стала Аніта Ласкер-Валфіш. Жінка пережила Голокост і досі живе у Великобританії.
Аніта Ласкер-Валфіш і Лео Гейєр |
"Те, що я стала учасницею табірного оркестру, безперечно допомогло мені пережила в Освенцимі майже рік. Поки німці хотіли мати оркестр, вбивати нас було контрпродуктивно", – розповідала жінка Фонду пам’яті жертв Голокосту.
За її словами, оркестр щоранку і щовечора грав марш біля воріт табору, щоб робочі командос крокували чітко в ногу.
"Ми також повинні були бути доступними в будь-який час, щоб грати для окремих співробітників СС, які після того, як відправили тисячі людей на смерть, приходили в наш блок і хотіли почути музику", – пригадує віолончелістка.
Були також випадки, коли музика використовувалася для піднесення.
"Багато музикантів почали бунтувати, використовуючи музичні крипограми: у музиці вони ховали повідомлення, наприклад, вплітали національний гімн Польщі у мелодію маршу", – розповів Гейєр.
Читайте також: Instagram дня: хроніки Голокосту в "історіях" від 13-річної дівчинки