Директорка УЦОЯО назвала неочевидні причини зниження рівня знань українських підлітків

Альона Павлюк — 25 січня, 13:33

Результати міжнародного освітнього дослідження PISA-2022, які з’явилися наприкінці 2023 року, засвідчили, що з 2018 року в українських 15-річних підлітків значно впав рівень знань.

Лише 58% українських учнів досягли принаймні базового рівня математичної грамотності, 59% – читацької грамотності та 66% – природничо-наукової грамотності.

Про можливі неочевидні причини такої тенденції в інтерв’ю для "Української правди. Життя" розповіла директорка Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко.

Директорка УЦОЯО Вакуленко пояснила, чому в українських підлітків погіршився рівень знань. Фото: cherriesjd/Depositphotos

Читацька грамотність

За даними дослідження, українські 15-річні підлітки за рівнем читацької грамотності відстають від своїх однолітків з країн Організації економічного співробітництва та розвитку на 2,5 роки.

ОЕСР – це "клуб успішних країн", які є організаторами дослідження. До нього входять 37 держав, зокрема США, Велика Британія, Німеччина та Франція.

РЕКЛАМА:

Вакуленко зауважила, що причиною цього міг стати психологічний стрес, навантаження та відсутність сформованих навичок концентруватися на великих текстах.

"Підліток, який доволі довго перебуває в глибокому стресі, прочитавши перший текст, може забути його зміст, поки працюватиме з наступним; неправильно зафіксувати ключові ідеї тощо", – пояснила вона.

За словами фахічині, у світовому контексті зниження читацької грамотності є наслідком перебування в цифровому світі коротких повідомлень і відмови від довгих повноцінних текстів.

Природничі науки

Попри те, що українські підлітки мають кращі результати із природничих наук, від своїх однолітків з країн ОЕСР вони відстають на 1,5 року.

Як зазначила Тетяна Вакуленко, у школах існують проблеми з експериментальною частиною вивчення природничих наук.

"Нашим учням складно розуміти обов'язкові етапи експериментів, зокрема, у дистанційному форматі, адже потрібне залучення учня до процесу і спостереження. Але навіть у закладах, де навчання відбувається очно, часто експериментів вкрай мало.

Є прекрасні віртуальні експерименти, лабораторії, які можна ефективно використовувати, особливо, якщо інших варіантів немає. Але якщо є хоча б якийсь шанс проведення очних експериментів, ним треба скористатися", – наголосила вона.

Фото: AntonMatyukha/Depositphotos

Математика

У галузі математики розрив між українськими підлітками та їхніми однолітками з країн ОЕСР також становить 1,5 року. Крім того, в нашій країні спостерігається світовий тренд, в якому кращі результати з цього предмету показують хлопці.

"Недостатньо популяризуються математичні, інженерні професії серед дівчат. Недостатньою є й інтеграція дівчат до гуртків, які стосуються робототехніки, конструюванню механізмів, приладів тощо.

Програмування, ІТ-інжиніринг популярні в Україні, але не завжди дівчат і хлопців у них пропорційно рівна кількість. Часто хлопців дещо більше. Важливо показувати, що це класні професії для жінок. Там можна досягти успіху, самореалізуватися, отримувати гідну заробітну плату і визнання", – пояснила Вакуленко.

Однак у 2018 році помітної різниці між дівчатами та хлопцями з математики не було. Очільниця УЦОЯО вважає, що причиною її збільшення можуть бути дистанційні формати навчання та війна.

Соціально-економічний статус родини

У рамках PISA-2022 досліджували й вплив низького соціально-економічного статусу родини на успіхи дитини у навчанні. Згідно з результатами, в Україні такі учні мають вищі шанси досягти базового рівня з математики, аніж підлітки у Грузії, Польщі, Болгарії та Молдові.

"Діти з родин з нижчим соціальним і економічним статусом мають менше шансів відвідувати гуртки, присвячувати достатньо часу навчанню, тому що часто вони допомагають батькам з роботою або самі вимушені працювати, щоб частково підтримувати родину.

Щоб боротися з цим, потрібно створювати безоплатні гуртки для всіх категорій учнів. Заклади освіти мають залучати вчителів, які можуть організовувати позашкільні активності; створювати різні за складом класи, де обов'язково є сильні учні, які можуть стати рольовою моделлю і прикладом", – зауважила очільниця УЦОЯО.

Водночас, як показало дослідження, в Україні є близько 10-12% так званих стійких учнів. Це діти, які походять з родин з нижчим соціально-економічним статусом, однак мають високі результати.

"Тобто низький соціально-економічний статус – не вирок, хоча він і має свій вплив. Будь-яка країна намагається створити такі умови, де це взагалі немає жодного значення, хоча це й ідеалістична картина", – наголосила Вакуленко.

Читайте також: І що, можна буде навіть бігати в коридорах? В Україні з'являться школи нового формату

Реклама:

Головне сьогодні